مقدمه مقاله، متره، برآورد

در قسمت اول توجه شما را به این مورد جلب میکنیم، آیا می­دانستید، یکی از مهارت های لازم برای ورود به بازارکار که مورد استقبال بسیاری از شرکت ها و سازمان ها است ، متره‌ و‌ برآورد میباشد. آیا میدانید که هر پروژه ای و هر شرکت مهندسان مشاور، پیمانکاران و دستگاه های اجرایی (کارفرما)، به مهندس متره که به نام  مترور (کارشناس دفترفنی) شنانخته میشود و نیز مهارت متره و برآورد نیاز دارند؟ هزینه اجرای کار یک پروژه  (مسکن ملی، راهسازی، سدسازی و …) چگونه محاسبه می­شود؟

حتما در طول عمر دوران دانشجویی خودتان یا مهندسی خود، با فهرست بها آشنا  شده اید، اگر هم آشنا نیستید مشکلی ندارد، در خصوص فهرست بها نیز با استفاده از بسته های آموزشی توضیحات بسیار کاملی را به شما خواهیم دارد، ما در این مقاله از سایت آی متره به طور کامل به موضوع آموزش متره و برآورد اشاره میکنیم و حتما تا انتهای مقاله را به صورت کامل بخوانید.

متره و برآورد

تعریف متره و برآورد

علم متره عبارت است از اندازه گیری و محاسبه مصالح و نیروی انسانی برای احداث یک سازه، مانند پل، ساختمان، سد و غیره که بسیار علم کاربردی و مهم در کشور و دنیا میباشد و یک مهندس مترور بعضا در کشور آمریکا ماهیانه تا مبلغ 2 میلیارد نیز حقوق و دستمزد دریافت میکند.

علم متره و برآورد به دو صورت متره باز و متره بسته تقسیم میشود

در متره باز با استفاده از آنالیز قیمت و 4 عامل اصلی که عبارتند از نیروی انسانی و مصالح، حمل و ماشین آلات استفاده میکنیم و از قیمتهای روز هر عنوان برای آنالیز استفاده میکنیم و در متره بسته از قیمتهای درج شده در فهرست بها استفاده میکنیم.

یک تعریف از متره باز و یک تعریف از متره بسته:

به عنوان مثال فرض کنید شما در حال احداث یک فونداسیون میباشید و قصد دارید میزان هزینه تمام شده این فونداسیون را که شامل 4 عامل فوق الذکر میباشد محاسبه کنید، در قسمت اول میزان آرماتورهای استفاده شده در فونداسیون، میزان قالب، و تجهیزات مورد نیاز را محاسبه میکنید، در مرحله بعدی میزان نیروی انسانی مورد استفاده برای ساخت این پروژه را محاسبه میکنید و در مرحله بعدی میزان ماشین آلات و ابزار مورد استفاده و در نهایت حمل مصالح را بدست می آورید که پس از محاسبه مقادیر (مثلا اینکه چند کیلوگرم میلگرد و یا قالب نیاز داریم) آن مقادیر را در جدول زیر قرارداده و قیمتهای روز را در قسمت بهای واحد وارد میکنیم.

اما در متره بسته قیمتهای انجام عملیات را از دفترچه هایی به نام فهرست بها که هرساله از طرف سازمان برنامه و بودجه ابلاغ میشود، استخراج میکنیم:

تعریف فهرست بها در علم متره و برآورد

دفترچه هایی هستند که هرساله از طرف سازمان برنامه و بودجه ابلاغ میشوند و دارای شرح، واحد، و قیمت عملیات اجرایی پروژه میباشند، این دفترچه ها که حدودا 15 رشته هستند دارای تقسیم بندی های مختلف با توجه به هر رشته و هر رسته در موضوعات مختلف از طرف سازمان برنامه و بودجه تهیه و ابلاغ میشوند، که در قسمت ذیل لیست کل فهارس بهای سال 1402 ابلاغ شده را به همراه لینک دانلودشان برای شما عزیزان قرارداده ایم تا بتوانید در صورت لزوم از آنها در زمانهایی که احتایج دارید استفاده نمایید.

دانلود فهرست بهای رشته ابنیه 1402

Abnieh_1402

دانلود فهرست بهای رشته تاسیسات مکانیکی سال 1402

Mechanic_1402

دانلود فهرست بهای رشته تاسیسات برقی سال 1402

Bargh_1402

دانلود فهرست بهای راه و باند سال 1402

Rah_1402

دانلود فهرست بهای راهداری سال 1402

Rahdari_1402

دانلود فهرست بهای مرمت بناهای تاریخی سال 1402

Maremat_1402

دانلود فهرست بهای رشته نگهداری، تعمیر روسازی و ابنیه خطوط راه آهن سال 1402

دانلود فهرست بهای رشته کارهای دریایی و ساحلی سال 1402

دانلود فهرست بهای رشته ترمیم و بازسازی نوارحفاری سال 1402

Tarmim_navar_hafari_1402

دانلود فهرست بهای رشته کارهای دریایی و ساحلی سال 1402

دانلود فهرست بهای رشته خطوط انتقال سال 1402

دانلود فهرست بهای رشته شبکه توزیع سال 1402

دانلود فهرست بهای رشته چاه سال 1402

Chah_1402

دانلود فهرست بهای رشته شبکه توزیع آب سال 1402

Shabake_Towzie_ab_1402

دانلود فهرست بهای رشته آبیاری و زهکشی سال 1402

Abyari_Zehkeshi_1402

دانلود فهرست بهای رشته سدسازی سال 1402

SadSazi_1402

دانلود فهرست بهای رشته آبیاری تحت فشار سال 1402

Abyari_TahteFeshar_1402

دانلود فهرست بهای رشته شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب سال 1402

Enteghale_Fazelab_1402

دانلود فهرست بهای رشته انتقال و توزیع آب روستایی سال 1402

Enteghal_Ab_Roostaee_1402

دانلود فهرست بهای رشته ساخت و ترمیم قنات سال 1402

Ghanat_1402

دانلود فهرست بهای رشته آبخیزداری و منابع طبیعی سال 1402

دانلود فهرست بهای رشته خطوط زمینی سال 1402

دانلود فهرست بهای رشته خطوط هوایی انتقال و فوق توزیع نیروی برق سال 1402

NiruHavaei_1402

دانلود فهرست بهای رشته پستهای انتقال و فوق توزیع نیروی برق سال 1402

NiruPost_1402

دانلود فهرست بهای رشته توزیع نیروی برق سال 1402

ToziNiruBargh_1402

دانلود فهرست بهای رشته بهره برداری و نگهداری تاسیسات آب شرب سال 1402

دانلود فهرست بهای رشته تجهیزات آب و فاضلاب سال 1402

دانلود فهرست بهای رشته بهره برداری و نگهداشت تجهیزات برقی، کنترلی و ابزار دقیق تاسیسات آب و فاضلاب سال 1402

NegahdariTajhizatBarghiAb_1402

دانلود فهرست بهای رشته حفاری اکتشافی سال 1402

HafariEkteshafi_1402

دانلود فهرست بهای رشته فضای سبز سال 1402

دانلود فهرست بهای رشته بهره برداری و نگهداری از شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب سال 1402

علاوه بر فهارس بهایی که از طرف سازمان برنامه و بودجه ابلاغ میشود حدود 15 رشته فهارس بهای رشته نفت و گاز نیز هرساله از طرف شورای مهندسی نفت ابلاغ میشود که در قسمت ذیل میتوانید آن فهارس بها را نیز دانلود نمایید.

توجه : در تاریخ 1402/04/28 فهرست بهای رشته نفت و گاز ابلاغ شد که جهت دانلود کل فهرست بها ها به صورت فایل pdf میتوانید روی فایل زیر کلیک نمایید.

دانلود فهرست بها نفت و گاز 1402

برای اینکه با رسته ها و رشته های فهرست بها آشنا شوید میتوانید چارت زیر را با دقت مشاهده فرمایید تا دقیقا روابط بین این فهارس را درک نمایید:

تعریف مهندسین مترور

مهندس مترور وظایف بسیار مهمی در پروژه دارد، کلا به شخصی که مسئولیت دفتر فنی پروژه را برعهده دارد، مهندس مترور و یا کارشناس دفتر فنی و یا دفترفنی چی میگویند، این فرد باید دارای دقت کافی باشد تا بتواند مقادیر و احجام استفاده شده در پروژه را به خوبی محاسبه نماید، در ضمن باید دارای ویژگی های روانشناسی مثبت دیگری نیز باشد، به عنوان مثال  باید دارای صبر و سعه صدر، رازداری، آرامش باشد تا بتواند این مهم را به خوبی در پروژه انجام دهد. من احمد یعقوبی یک مترور هستم که چندین سال است با این قسمت از پروژه سر و کله میزنم.

 

بنابراین یک مترور دارای وظایفی است که در اینجا مجددا به آن اشاره میکنم:

1-محاسبه مقادیر و متره پروژه به صورت باز یا بسته

2-تهیه صورتجلسات کارگاهی

3-تهیه دستورکار پروژه

4-تهیه صورت وضعیتهای موقت و ماقبل و قطعی و صوت وضعیتهای تعدیل

5-تهیه ازبیلت و سایر نقشه های مورد نیاز در پروژه

7-تسلط به نقشه خوانی هر اجرا و توانایی کار با نرم افزارهای نقشه کشی مثل اتوکد

8- تسلط به اجرای پروژه، درواقع دفتر فنی خوب باید در اجرا نیز تبحر داشته باشد و آیین نامه ها را بلد باشد مانند نشریه 55 در ساختمان

تعریف برآورد

زمانی که مقادیر و احجام کار را مالی میکنیم و مبلغ نهایی کار را محاسبه میکنیم به این مرحله برآورد میگوییم، در واقع متره و برآورد دو مفهومی هستند که کنار هم کاربرد دارند، متره محاسبه مقادیر و احجام پروژه و برآورد محاسبه مالی پروژه، البته برآورد در 2 بازه مختلف تقسیم بندی میشود که در اینجا این تقسیم بندی را خدمتتات تعریف میکنیم.

الف) برآورد قبل از اجرای پروژه

در این حالت از برآورد، قبل از اجرای پروژه مهندس مترور کارفرما پروژه ای که قرار است در آینده مناقصه اش گذاشته شود و پیمانکار انتخاب شود و آن را انجام دهد را برآورد نموده و قیمت نهایی پروژه را بدون ضریب پیشنهادی محاسبه میکند.

ب) برآورد بعد از اجرای پروژه

در این حالت پیمانکار بعد از اجرای پروژه و تهیه صورت مجالس کارگاهی، پروژه را برآورد مینماید اما اسم این برآورد به اصطلاح صورتجلسه میباشد، درواقع صورتجلسه در این قسمت توسط پیمانکار انجام میشود و سپس صورت وضعیت ارسال میشود. بنابراین در این مرحله پیمانکار 2 کار اساسی انجام میدهد، در ابتدا صورتجلسه را تهیه میکند و در مرحله بعدی صورتوضعیت پروژه را تهیه میکند. به صورت وضعیت در اصطلاح کارکرد مالی و یا سیتواسیون نیز میگویند. معمولا سیتواسیون یا صورت وضعیت در همه دنیا کاربرد دارد و همه گیر است در سایت زیر میتوانید نمونه صورت وضعیت خارجی را مشاهده بفرمایید.

https://www.bizinsure.com/the-top-5-issues-facing-civil-engineers/

تعریف صورت وضعیت و کاربردش

زمانی که مقادیر و احجام کار را که پس از متره به دست آورده ایم را در قیمتهای واحد یا بهای واحد آنها ضرب نماییم، قیمت و برآورد ریالی پروژه محاسبه میشود، بعد از اینکه مقادیر در آیتمهای مربوطه ضرب شد، نهایتا در ضرایب پیمان به صورت پشت سرهم ضرب شده و در نتیجه برآورد ریالی پروژه محاسبه خواهد شد.

صورت وضعیت و تعیین برآورد نیز دارای 2 حالت باز و بسته است که در حالت بسته قیمتها از فهرست بها استخراج میشود و در حالت باز با استفاده از تجزیه بها مبلغ را مشخص مینماییم.

با توجه به برگه بالا که مربوط به فهرست بها سازمان برنامه و بودجه میباشد، در صورتی که مقدار کارکرد ما برای آیتم تهیه و نصب تایل گچی معمولی رنگ شده(آیتم 180930)، مقدار 200 مترمربع باشد، خواهیم داشت:

, و در نهایت در Z که ضرایب قراردادی میباشد ضرب مینماییم و به این صورت مقدار برآورد پروژه و یا صورت وضعیت پیمانکار محاسبه خواهد شد.

تعریف ضرائب قراردادی در پیمان

1- ضریب بالاسری

این ضریب که به عنوان ضریب جبران هزینه های پیش بینی نشده در نظر گرفته میشود شامل موارد مهمی میباشد که شامل هزینه های بالاسری عمومی و کار میباشد و تقسیم بنید میشود.

2- ضریب پیشنهادی

از حاصلضرب مبلغ پیشنهادی پیمانکار به مبلغ برآوردی کارفرما این ضریب به دست می آید، این ضریب به 2 حالت ضریب پیشنهادی جزئی و ضریب پیشنهادی کلی تقسیم میشود.

3- ضریب طبقات

مبالغ مشخص شده در فهرست بها تنها برای طبقات همکف و زیر همکف در نظر و محاسبه شده است و برای طبقات بالاتر از طبقه همکف و پایینتر از طبقه زیر همکف مقداری را در نظر نگرفته اند بنابراین برای کار در این طبقات باید از ضریب طبقات استفاده نماییم، همانطور که میدانیید از سال 1388 ضریب ارتفاع حذف شد که قبلا از آن در برآوردها هم استفاده میکردیم، اما ضریب طبقات همچنان به قوت خود باقیست.

4- ضریب منطقه ای

این ضریب به دلایل مختلف به پیمانکار پرداخت و در برآوردها در نظر گرفته میشود، 1)صعوبت کار 2) سختی پیدا کردن نیروی انسانی 3) حمل مصالح و در کل مصالح در این مناطق که از شهرهای بزرگ دور هستند سخت تر میباشد، ضریب منطقه از سال 88 تا سال 94 حذف شده بود که نهایتا در مرداد ماه 9 با ابلاغ بخشنامه ای این ضریب مجددا در برآوردها اضافه گردید.

5- ضریب تجهیز و برچیدن کارگاه

معمولا تجهیز و برچیدن کارگاه به حالتهای مختلفی در پیمان در نظر گرفته میشود و اعمال میشود، یا به صورت درصدی که معمولا 4 درصد مبلغ صورت وضعیتهای تایید شده است و یا به صورت مبلغ مقطوع در نظر گرفته میشود، و حالت دیگری نیز موجود میباشد که دارای فصل تجهیز هستیم که در آن ضریب پیشنهدی به فصل مربوطه ضرب میشود.

گاهی اوقات مبلغ تجهیز و برچیدن کارگاه به صورت فصل تجهیز در برآورد تعریف میشود، که در این حالت به این آیتمها در صورت وضعیتها تنها ضریب پیشنهادی ضرب خواهد شد.

در قسمت ذیل نمونه آیتمهای فصل تجهیز و برچیدن کارگاه که به صورت wbs در نظر گرفته میشود را آورده ایم تا مشاهده بفرمایید، در ضمن این آیتمها باید به صورت پیشرفت و همزمان با پیشرفت در پروژه ها پرداخت میشود.

با توجه به جدول بالا که در فهرست بها ابنیه سال 1402 و در پیوست 5، مشخص شده است، 3 نوع اولیت بندی در تجهیز و برچیدن کارگاه در نظر میگیریم، این اولویتها به صورت ذیل تعیین شده است:

اولیت اول:

ردیفهایی است که مستلزم احداث ساختمان، تامین و نصب تجهیزات، تاسیسات و همچنین اقدامهای مربوط به نگهداری و بهره برداری میشود. برای ساختمانهایی که احداث میشود، 70 درصد بهای واحد این ردیفها متناسب عملیات احداث و 30 درصد بهای واحد ردیفها بابت هزینه های مربوط به نگهداری و بهره برداری آن ساختمانها یا تاسیسات متناسب با پیشرفت موضوع پیمان پرداخت میگردد.

و نیز در مورد ساختمانهای پیش ساخته مانند کاروانها، 30 درصد بهای واحد ردیفها متناسب با ساخت فونداسیون و عملیات نصب و 70 درصد بهای واحد ردیفها بابت هزینه های مربوط به نگهداری و بهره برداری آن متناسب با پیشرفت موضوع پیمان پرداخت خوهد شد.

اولویت دوم:

ردیفهایی که به صورت مستمر در طول اجرای کار انجام میشود. بهای این ردیفها متناسب با پیشرفت موضوع پیمان پرداخت میگردد.

اولویت سوم:

ردیفهایی که با توجه به نیاز کار و برنامه زمانی، اجرا میشود و متناسب با پیشرفت فیزیکی پرداخت میشود.

تعریف فهرست بها

دفترچه هایی هستند که هر ساله از طرف سازمان برنامه و بودجه ابلاغ میشوند که در آن هزینه اجرای عملیات اجرایی با توجه به نوع کار و با توجه به نوع فهرست بها به نسبت در آن درج شده است و جهت تهیه صورت وضعیتهای ماهیانه و قراردادهایی که از طریق فهرست بها منعقد میشود.

هرساله در رسته های مختلف دفترچه های فهرست بها تهیه و توسط سازمان برنامه و بودجه ابلاغ میشود که عبارتند از:

هر رسته از فهرست‌ بها از چندین رشته تشکیل‌ شده است که به صورت ذیل میباشد:

1.    رسته ساختمان و ساختمان صنعتی

2.    رسته مهندسی آب

3.    رسته راه و ترابری

4.    رسته کشاورزی و منابع طبیعی

-رشته های مختلفی که برای آنها، فهرست بهاء تهیه شده، عبرات هستند از:

1- فهرست بهای واحد پایه رشته ابنیه

2- فهرست بهای واحد پایه رشته تأسیسات برقی

3- فهرست بهای واحد پایه رشته تأسیسات مکانیکی

4- فهرست بهای واحد پایه رشته ترمیم و بازسازی حفاری در معابر شهری

5- فهرست بهای واحد پایه رشته آبخیزداری و منابع طبیعی

6- فهرست بهای واحد پایه رشته بهره برداری و نگهداری تاسیسات آب شرب

7- فهرست بهای واحد پایه آبیاری تحت فشار

8- فهرست بهای واحد پایه رشته آبیاری و زهکشی

9- فهرست بهای واحد پایه رشته چاه

10- فهرست بهای واحد پایه رشته انتقال و توزیع آب روستایی

11- فهرست بهای واحد پایه رشته کلان راه سازی

12- فهرست بهای واحد پایه رشته فهرست بهای واحد پایه رشته خطوط انتقال آب

13- فهرست بهای واحد پایه رشته خطوط هوایی انتقال و فوق توزیع نیروی برق

14- فهرست بهای واحد پایه رشته خطوط زمینی انتقال و فوق توزیع نیروی برق

15- فهرست بهای واحد پایه رشته مرمت بناهای تاریخی

16- فهرست بهای واحد پایه رشته نگهداری، تعمیر روسازی و ابنیه خطوط راه آهن

17- فهرست بهای واحد پایه رشته پست های انتقال و فوق توزیع نیروی برق

18- فهرست بهای واحد پایه رشته راه، راه آهن و باند فرودگاه

19- فهرست بهای واحد پایه رشته راهداری

20- فهرست بهای واحد پایه رشته سد سازی

21- فهرست بهای واحد پایه رشته ساخت و ترمیم قنات

22- فهرست بهای واحد پایه شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب

23- فهرست بهای واحد پایه رشته شبکه توزیع آب

24- فهرست بهای واحد پایه رشته توزیع نیروی برق

25- فهرست بهای واحد پایه رشته حفاری

26- فهرست بهای واحد پایه رشته مقاومت مصالح

27-فهرست بهای واحد پایه رشته خطوط انتقال نفت

28-فهرست بهای واحد پایه رشته سازه های دریایی

29- فهرست بهای واحد پایه رشته خاص ( ارگان هایی که برای کارهای خودشان این فهرست را تهیه می کنند، مانند شرکت ملی گاز، شرکت مپنا، شهرداری تهران و …)

تعریف آیتم در فهرست بها

به هریک از ردیفهای موجود در فهرست بها آیتم میگویند، این آیتمها همچنین دارای اضافه بهاهایی هستند که به آیتم اصلی مرتبط میباشند.در این قسمت برای نمونه، شرج فصلهای فهرست بهای ابنیه را آورده ایم تا مشاده بفرمایید، در ضمن این فصول براساس کارهای اجرایی ساختمان و به ترتیب عملیات واقعی چیده شده است.

همانطور که میدانید آیتمهای فهرست بها به صورت 6 رقمی هستند و در ریزمتره ها هم به همین صورت نوشته میشوند، به عنوان مثال آیتم 020102 مربوط به فصل 2 فهرست بهای ابنیه میباشد، فصل 2 در مورد عملیات خاکی با دست میباشد.

برآورد

زمانی که مقادیر متره شده توسط مهندسان مترور مالی شود، در واقع یک قسمت از برآورد انجام شده است و قسمت بعدی اعمال ضرایب به این رقم میباشد، بنابراین در حالتی که پیمان براساس فهرست بها منعقد شده است باید پس از متره پروژه مقادیر و احجام را در قیمتهای فهرست بها ضرب نموده و در نهایت به ضرایب موجود در فهرست بها اعمال نماییم.

روش و قانون برآورد در فهرست بها ابنیه 1402

در این فهرست، که منظور فهرست ابنیه است و البته اینکه برای فهارس بهاهای دیگر نیز همین روال پاسخ میدهد،مبلغ هر ردیف، حاصلضرب مقدار در بهای واحد آن ردیف است. ازجمع مبلغ ردیفهای مربوط به هر فصل، مبلغ فصل، و از جمع مبالغ فصلها، جمع مبلغ ردیفهای فهرست بها برای کار مورد نظر، به دست خواهد آمد، ضریب طبقات، ضریب بالاسری و ضریب منطقه ( برحسب مورد)، به جمع مبلغ ردیفها به صورت پی در پی ضرب شده، و هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه، به آن اضافه میشود، و در نتیجه، برآورد هزینه اجرای کار خواهد بود.

فرض کنید در یک پروژه مقدار متره شده 250 مترمکعب میباشد، آیتم کاری مربوط به تهیه و اجرای بتن با 100 کیلوگرم سیمان در مترمکعب میباشد برای محاسبه برآورد پروژه خواهیم داشت: برآورد بر اساس فهرست بها 1400 ابنیه

پاسخ: در ابتدا باید 250 را در قیمت بتن 100 با فهرست 1400، که قیمتش 5.458.000 ریال است ضرب مینماییم و در نهایت خواهیم داشت: 1.364.500.000 ریال که این مبلغ را در ضرایب پروژه ضرب مینماییم.

چیدمان ضورت وضعیت

ریزمتره، خلاصه متره، برگ مالی، مبالغ فصول، دفترچه ها و در نهایت روکش صورت وضعیت

روش تهیه برآورد در پروژه های مترمربعی

در این نوع از پروژه ها در ابتدا باید براساس عوامل تشکیل دهنده آیتم یا کار، آن کار را به عوامل مشخصه نیروی انسانی، مصالح، ماشین آلات و حمل تجزیه مینماییم، و در نهایت به قیمتهای روز آن عوامل تجزیه شده ضرب مینمایم. تفاوت اصلی در این موضوع این است که در این حالت قیمتهای استخراجی از فهرست بها نبوده و باید قیمتهای روز را لحاظ نماییم.

به عنوان مثال در اجرای آیتم کاری” تهیه، بریدن، خم کردن و کارگذاشتن میلگرد آج دار به قطر 12 تا 18 میلیمتر” در این آیتم نیروی انسانی، مصالح، ماشین آلات و حمل باید به تفکیک محاسبه شود و در نهایت در جدول ذیل به عنوان جدول آنالیز بها قرار بگیرد.

بخشنامه هایی که کارفرما در زمان مناقصه باید جداول آنها را آماده نماید

بخشنامه 1232579 پیشنهاد قیمت  و بخشنامه 76574

با استفاده از این دو بخشنامه پیمانکاران پیشنهادات مالی خودشان را در در زمان مناقصه برای کارفرما ارسال میکنند، در واقع کارفرما نیز خام این بخشنامه ها را برای این مرحله از پیشنهاد قیمت آماده سازی مینماید.

بخشنامه 1232579 دارای 6 جدول میباشد و بخشنامه 76574 دارای 3 جدول میباشد، بخشنامه 1232579 درواقع آپدیت شده بخشنامه 4951 میباشد، با استفاده از این دو بخشنامه پیمانکاران پیشنهاد خودشان را در زمان مناقصه تسلیم مینمایند.

این دو بخشنامه در برخی موارد با یکدیگر اختلاف دارند، یکی از موارد اختلافی این است که در بخشنامه 1232579 ضرایب بالاسری و تجهیزو برچیدن کارگاه در جدولهای شماره 1 تا 3 به ردیفها ضرب نمیشود، اما در بخشنامه 76574 تمای ضرایب در ردیفهای پیشنهادی و برآوردی در جدول شماره 1 ضرب میشود، تفاوت دوم این است که در بخشنامه 1232579 ما بخشث درصد افزایش و کاهش را داریم اما در بخشنامه 76574 ما ضریب پیشنهادی را داریم و میتوانید ضریب پیشنهادی خودتان را مشخص نمایید.

پیمانکار باید عوامل مختلف را در فرمهای پیشنهاد قیمت به قیمت روز تبدیل نماید، به عنوان مثال اگر میلگرد 14 در فهرست بها کیلویی 24 هزار تومان در قیمت عوامل درج شده است، و قیمت روز میلگرد 26 هزار تومان بود در زمان پیشنهاد باید قیمت روز یعنی همان 26 هزار تومان را بنویسد.

این مورد برای هر 4 عامل به همین شکل میباشد و باید تماما قیمت روز باشد، فرمهای آنالیز در بخشنامه 1232579 به ترتیب نزولی بها، 80 درصد، پیشنهادی فصلی، پیشنهادی کلی یا رشته ای، آنالیز بها و آنالیز بالاسری میباشد، و در بخشنامه دوم یعنی 76574 به ترتیب جدول ضریب پیشنهادی فصلی جزء، ضریب پیشنهادی تجهیز و برچیدن کارگاه، و در نهایت ضریب پیشنهادی کلی در جدول پ درج شده است.

شرایط عمومی پیمان

شرایط عمومی پیمان در واقع دفترچه ای است که روابط بین کرفرما، پیمانکار و مشاور را به صورت ماده ها نشان داده و حقوقی که هر یک از آنها نسبت به یکدیگر دارند را نشان میدهد، دارای 54 ماده است و به عنوان بخشنامه 4311 شناخته میشود.

تعریف تعدیل و شاخص تعدیل

تعدیل در لغت به معنی متعادل کردن و هم وزن کردن میباشد و در پروژه های عمرانی مفهومی بسیار کاربردی و مهم است، در واقع تعدیل در پروزه ها به علت تورم در قیمتهای کار در طول پروژه محاسبه میشود تا این مقدار تورم در طول اجرای پروژه به پیمانکار پرداخت شده و حالت منصفانه ای در پروژه رعایت شود.

شاخص عددی است بدون واحد که متوسط تغییرات قیمت را نسبت به دوره پایه که شاخص آن دوره پایه عدد 100 است نشان میدهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ارسال دیدگاه