تغییرات فهرست بها 1403 و درصد رشد

PDF 4 Reshteh

این فایل شامل فهرست بهاهای سازمان برنامه و بودجه:

ابنیه

برق

مکانیک

راه و باند 

 به صورت فایل  پی دی اف میباشد.

تغییرات فهرست بهای 1403 به نسبت سال 1402 و درصد رشد قیمتها

مقدمه و توضیحات پایه ای

فهرست بهای واحد پایه سازمان برنامه و بودجه طبق سیستم هرساله، در رشته های مختلف کاری و اجرایی طبق معمول توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در تاریخ 1402/12/26  ابلاغ از طرف سازمان برنامه و وبودجه ابلاغ گردید، البته امسال نسبت به سال قبل کمی زودتر ابلاغ شد هرسال در ماه فروردین ابلاغ انجام میشد اما امسال یعنی سال 1403 خوشبختانه کمی زودتر در سایت قرار گرفت در این مقاله قص داریم اختلافات فهرس بهاهای اصلی 1403 را به نسبت سال قبل خدمتتان بیان نماییم، تیم آی متره با همکاری و تایید مطالب توسط مهندس احمد یعقوبی اسن مقاله را تهیه و در یکم فرودین سال 1403 در سایت قرار میدهد.

نکته 

در فهرست 1403 از لحاظ بحث ضرایب بالاسری هیچ تغییری نداشته و همانند سنوات قبلی این ضرایب عنوان شده است.

تغییر در کارهای عملیات حفاری و شمع کوبی و ژئوسنتتیکها

در کارهایی که به عملیات حفاری، شمعکوبی و همچنین ژئوسنتتیکها نیاز است، برآورد هزینه اجرای عملیات یاد شده، باید با استفاده از فهرست بهای واحد پایه رشته راه، راه آهن و باند فرودگاه، تهیه شود.

استفاده از قیمتهای مندرج در فهرست بها برای کالاها موضوع ماده 5

استفاده از قیمتهای مندرج در این فهرست بها برای کالاها و خدمات انحصاری موضوع ماده 5 (قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایران) که در بخش ذیل آمده است، موضوعیت نداشته و ضروری است در هر گونه ارجاع کار، برآورد قیمت کالاها و خدمات انحصاری و انعقاد قرارداد مشمول، با رعایت قانون مذبور و آیین نامه های مربوطه از جمله آیین نامه اجرایی تبصره 5 بند ب ماده 5 قانون یاد شده صورت گیرد.

منظور از دستگاه اجرایی طبق ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری چیست؟

منظور از دستگاه اجرایی، هر نوع سازمانی و یا اداره و همچنین وزارتخانه ای است که برای احداث کردن تاسیسات عمرانی است و همچنین مسئولیت اجرا کردن آن را بر عهده دارند می باشد همچنین برای انجام این امور اعتباراتی را از طریق بودجه کل کشور دریافت می کنند.

بر اساس بند ۱ ماده قانون برنامه و بودجه کشور منظور از دستگاه اجرایی موارد زیر می باشد:

– وزارتخانه.

– نیروها و سازمان‌های تابعه ارتش …

– استانداری یا فرمانداری کل.

– شهرداری و مؤسسه وابسته به شهرداری.

– مؤسسه دولتی.

– مؤسسه وابسته به دولت.

– شرکت دولتی.

– مؤسسه عمومی عام‌المنفعه و موسسه اعتباری تخصصی است که عهده‌دار اجرای قسمتی از برنامه سالانه بشود.

ماده ۵ قانون خدمات کشوری

اما ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری ماده بالا را گسترش داده به منظور از دستگاه اجرایی موارد زیر می باشد:

-کلیه وزارتخانه‌ها.

– مؤسسات دولتی.

– مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی.

– شرکت‌های دولتی و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران.

– سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران.

– بانک مرکزی.

– بانک‌ها.

– بیمه‌های دولتی.

البته موارد دیگر را هم می‌توان جزو دستگاه اجرایی دانست.

برای مثال سازمانی مانند بانک مرکزی که یک نهاد عمومی غیردولتی می باشد، که در ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری نیز به آن اشاره گردیده است، لذا بانکها موظف به استفاده از فهارس بهای سازمان برنامه و بودجه کشور، برای تهیه برآورد هزینه اجرای کار هستند.

یک نکته و تغییر در فهرست بهای راه و باند فرودگاه سال 1403

چنانچه در فهرست بها و مقادیر منظم به پیمان (برآورد هزینه اجرای کار) برای کار جدید ابلاغی، قیمت واحد یا مقدار پیش بینی نشده باشد برای تعیین قیمت مطابق بند ج ماده 29 شرایط عمومی پیمان لحاظ میشود.

در صورتی که برای کار جدید ابلاغی در فهرست بها و مقادیر منظم به پیمان قیمت واحد و مقدار پیش بینی شده باشد و یا روش تعیین قیمت واحد آن درالزامات فصل ها تصریح شده باشد، برای پرداخت قیمت جدید عینا از همان قیمت با اعمال تمام ضریب های مندرج در پیمان (مانند هزینه های بالاسری، ضریب پیشنهادی پیمانکار و برحسب مورد سایر ضریب های مربوط) استفاده میشود و حداکثر جمع مبلغ مربوط به این ردیف ها با در نظر گرفتن افزایش مقادیر کار مطابق بند الف ماده 29 شرایط عمومی پیمان تا 25 درصد مبلغ اولیه پیمان است.

چنانچه کار جدید ابلاغی صرفا خرید تجهیزات باشد، تنها ضریب بالاسری 1.14 به آن اعمال میشود.

چنانچه برای اجرای کارهای موضوع این پیوست، تجهیزات جدید و در نتیجه تجهیز کارگاه اضافی نسبت به تجهیز کارگاه پیش بینی شده در اسناد و مدارک پیمان نیاز باشد، در مورد اقلام اضافی تجهیز و هزینه آنها، با پیمانکار توافق میشود. مبلغ تجهیز و برچیدن اضافی، حداکثر تا 25 درصد مبلغ مقطوع تجهیز و برچیدن کارگاه پیمان میتواند توافق شود.

در بررسی حدود تغییر مقادیر و در صورت توافق پیمانکار، جمع جبری مبلغ مربوط به افزایش و کاهش مقادیر ردیفهای هر فصل مبنای عمل بوده و افزایش و کاهش مقادیر ردیفهای یک فصل بطور جداگانه لحاظ نمیشود.

یک نکته و تغییر در فهرست بهای راهداری سال 1403

در صفحه 5 و بخش کلیات این فهرست بها تعریف سنگ کوهی تغییر داشته و به این شکل عنوان شده است، مصالح سنگی ای هستند که شاخص GIS آن بیشتر از 50 میباشد.

در قسمت پایین جدول GIS را آورده ایم:

یک نکته و تغییر در فهرست بهای سدسازی سال 1403

در فصلهای 12 الی 16 این فهرست بها، هزینه تجهیزات برقی براساس فهرست بهای واحد پایه رشته تاسیات برقی لحاظ شود. در فصلهای یاد شده صرفا هزینه راه اندازی تجهیزات برقی در تجزیه بهای ردیفها لحاظ شده است.

تجهیزاتی که در این فهرست بها پیش بینی نشده باشد، برآورد کار براساس فهرست حاضر و فهرست بهای واحد پایه رشته تجهیزات آب و فاضلاب تهیه میشود.

در ضمن فصل توضیحات فصل  16 ام کلا تغییر کرده است.

یک نکته و تغییر در فهرست بهای آبخیزداری و منابع طبیعی سال 1403

در بند 2-19 بخش کلیات این فهرست بها، یک توضیحی در مورد صورت جلسات بیان شده است که عنوان نموده است صورت جلسات باید به امضای پیمانکار، مهندس ناظر مقیم، مهندس مشاور و کارفرما برسد، تمامی صورتجلسات باید توسط کارفرما به مهندس مشاور برای اعمال در صورت وضعیت به همراه موضوع کار و جدول خلاصه مقادیر ظرف مهلت دو هفته از تاریخ دریافت از مشاور، ابلاغ شود.

تغییر در تعداد ردیفهای فهرست بها ها

تعداد ردیفهای فهرست بها ابنیه در سال 1403 از فهرست ابنیه سال 1402 بیشتر میباشد که به صورت دقیقتر ردیفهای فهرست بها از 1573 ردیف در سال 1402 به 1924 ردیف در سال 1403 افزایش داشته است . این یکی از تفاوتهای مهم است.

درصد تغییر قیمت فهرست بهای 1403 نسبت به فهرست بها سال 1402

با توجه به تحقیقات تیم آی متره و بررسی های انجام شده درصد افزایش قیمت در فهرست بها 1403 نسبت به 1402 بین 12 تا 20 درصد در فصلهای مختلف متغییر میباشد.

درصد رشد فهرست بها 1403

 

جهت دانلود فایل PDF زیپ شده تمامی فهارس بهای سال 1403 به صورت یکجا روی تصویر زیر کلیک نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ماخذ:

  • فهارس بهای سازمان برنامه و بودجه کشور سال 1403
  • فهارس بهای سازمان برنامه و بودجه کشور سال 1402
  • قانون مدیریت خدمات کشوری
  • شریط عمومی پیمان
  • قانون محاسبات عمومی کشور
  • تجربیات استاد احمد یعقوبی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ارسال دیدگاه